Dlaczego firma może inwestować w akcje innej firmy?

17 lutego 2021
Category: Małych Firm

Co to jest spółka holdingowa?

Poza biurami maklerskimi i funduszami hedgingowymi inwestycje nie są podstawową działalnością większości przedsiębiorstw. Niemniej jednak każdego dnia można przeczytać informacje biznesowe o zakupie przez jedną firmę udziałów w innej firmie. Przyczyny są różne – od wejścia na nowe rynki po zdobycie najnowocześniejszych technologii.

TL; DR (zbyt długo; nie przeczytałem)Firmy często kupują akcje innych firm, aby przejąć nad nimi kontrolę. Może to dać im dostęp do nowych rynków i klientów lub kontrolę nad cennymi aktywami przejęcia. Kupno konkurenta to kolejny powód do inwestowania w inne firmy.

Kto może to zrobić?

Inwestowanie w akcje nie jest opcją dla każdej firmy. Korporacja może to zrobić, ponieważ korporacje są osobami prawnymi i mają takie samo prawo do zakupu akcji, jak każda osoba prawna. Z drugiej strony jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka osobowa nie jest oddzielona od swoich właścicieli, więc nie może inwestować w akcje. Właściciele mogą jednak kupować indywidualnie.

Zakup udziałów przez jedną firmę w innej firmie jest możliwy tylko wtedy, gdy druga firma jest zarejestrowana i ma udziały na sprzedaż. Na przykład spółka osobowa nie ma udziałów. Korporacja może inwestować w spółkę osobową, ale nie kupując akcji.

Dlaczego warto kupować inną firmę?

Jedna firma kupuje udziały w innej firmie z różnych powodów:

  • Rozmiar. Niektórzy dyrektorzy i właściciele firm chcą kupować więcej firm, aby ich biznes mógł być większy i mieć więcej aktywów. Na przykład Marvel Comics kupił konkurencyjną firmę komiksową w latach 90., aby pozostać największym wydawcą w branży. Wiek. W miarę dojrzewania działalności firmy nie ma już miejsca na rozwój poprzez sprzedaż większej liczby produktów. Kupowanie konkurenta i miejmy nadzieję przyciągnięcie klientów to sposób dla dojrzałych firm na dalszy rozwój

    Niektóre firmy odnoszące sukcesy mają wysokie przepływy pieniężne i nie mają na co ich wydawać. Inwestowanie w inne firmy może przynieść lepszy zwrot niż lokowanie pieniędzy w banku.

    Aby wyeliminować konkurencję.

    Większa firma ma większą siłę w negocjacjach z dostawcami.

    Dywersyfikacja. Jeśli, powiedzmy, firma komputerowa chce wejść na rynek gier wideo, kupno istniejącej firmy może być łatwiejsze niż próba wejścia na rynek o własnych siłach.

    Poszerzanie rynku. Na przykład IBM kupił kilka małych firm technologicznych i wykorzystał siły sprzedaży IBM do promowania swoich produktów lepiej, niż mogłyby to kiedykolwiek zrobić mniejsze firmy.

  • Często taniej i szybciej jest kupić technologię niż ją wymyślić . Na przykład Apple nie wynalazł Siri. Kupił oprogramowanie asystenta osobistego wraz z firmą, która je wynalazła.

  • Spółka holdingowa a spółka dominująca

    Spółka przejmująca może po prostu zdecydować się zostać udziałowcem mniejszościowym i traktować dywidendę z akcji jako kolejny strumień dochodu. Jednak pozycja mniejszościowa naraża akcjonariuszy na wolę większości. Wiele firm wolałoby władzę, która towarzyszy większości lub nawet 100% własności.

    Kiedy firma kupująca udziały w innej firmie staje się udziałowcem większościowym, musi dokonać wyboru między robieniem tego jako holding a spółką macierzystą.

    • Spółka dominująca jest większościowym udziałowcem w spółce zależnej. W przeciwieństwie do fuzji obie firmy są prawnie oddzielne. Jednostka dominująca sprawuje jednak znaczną kontrolę nad działalnością spółki zależnej ze względu na jej status większościowego akcjonariusza.
    • Spółka holdingowa to przypadek szczególny_ . _ Spółka holdingowa i spółka zależna mają taką samą dynamikę władzy jak spółka dominująca / zależna, ale czysta spółka holdingowa istnieje wyłącznie w celu posiadania akcji innych firm. Nie angażuje się we własne działania. Inne spółki holdingowe prowadzą własną działalność, jak również utrzymują akcje w innych firmach.

    • Pytania do zadania

      Zanim zainwestujesz w inną firmę, dobrze jest przemyśleć to i potwierdzić, że jest to dla Ciebie zwycięski ruch strategiczny.

      • Czy przejęcie wpisuje się w strategiczne plany rozwoju Twojej firmy?Zrozum, co chcesz zyskać. Dostęp do nowych rynków? Posiadanie nowej technologii?

        Czy ktoś z Twojego zespołu zarządzającego jest gotowy do „posiadania przejęcia i zaangażowania się w jego sukces?

        Czy to zaszkodzi, gdy odwrócisz uwagę od klientów lub klientów spółki zależnej?

        Czy Twoja kultura jest zgodna z kulturą potencjalnego nabycia?

      • Jakie kryteria musisz określić, aby przejęcie się udało?

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy