blisko

Planujesz zakupy w czarny piątek? Sprawdź, jakie masz prawa

  • Dom
  • Pieniadze
  • Planujesz zakupy w czarny piątek? Sprawdź, jakie masz prawa
Czarny piątek. UOKiK przypomina upoważnienia konsumentów  Pieniądze

Czy mogę reklamować artykuł kupiony w obniżonej wartości? Co zrobić, jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na metce? Jak zrezygnować z zakupów w zagranicznym sklepie internetowym? Przed czarnym piątkiem UOKiK oraz Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowały porady dla kupujących na wyprzedażach i promocjach.

Czarny piątek (ang. Black Friday) to amerykańska tradycja. Obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia i właśnie od niego rozpoczyna się sezon świątecznych zakupów. Tego dnia sklepy nakłaniają obniżkami cen. Również po Polsce wiele znanych producentów przygotowuje w tym czasie specjalne oferty. Możemy spodziewać się promocji głównie w sklepach z elektroniką oraz odzieżowych.

W naszym roku czarny piątek przypada 25 listopada. I jak przypomina w komunikacie UOKiK, kupując podczas wyprzedaży jak i również promocji, konsumenci mają takie same prawa jak zwykle. Przepisy te obowiązują na terytorium całej Unii Europejskiej.

Prawa konsumentów

Przegląd prasy: sklepy już szykują się na święta

Po w pierwszej kolejności, konsumenci mają prawo do prawdziwej informacji o poziomie obniżki. "Organizowanie promocji za pośrednictwem sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej zmniejszanie do poziomu zbliżonego do regularnej to niezgodna z prawem nieuczciwa praktyka rynkowa" - wskazuje UOKiK.

Jednocześnie Urząd zaleca pytanie, szukanie (np. w internecie), jak wiele zniżki oferuje sprzedawca świadczy, a następnie ocenę, bądź promocja jest naprawdę atrakcyjna.

Po drugie, konsumenci mają prawo do zakupu towaru w korzystniejszej wartości. "Wyższa należność przy kasie niż na metce czy na półce? Możesz zakupić produkt w niższej cenie" - podkreślono w komunikacie.

Należy również wspominać, że zgodnie z zasadniczym prawem możemy dokonać zwrotu zakupów internetowych bez opowieści przyczyny w ciągu 14 dni. Wystarczy, że w tym celu przekażemy sprzedawcy zapełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

"Powinien pan oddać ci cenę towaru i koszty przesyłki. Pamiętaj: jeżeli kupowałeś w oddziale stacjonarnym, możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru zależy od porządnej woli sprzedawcy - to on ustala zasady" - wyjaśnia UOKiK.

Konsument może również zareklamować u sprzedawcy wadliwy towar pochodzący z promocji. Czas w reklamację upływa po trzech latach. W tym czasie, jeżeli towar jest wadliwy, można zażądać naprawy bądź wymiany towaru, obniżenia koszta lub - jeśli wada jest istotna - odstąpić od umowy. W naszym celu konsument może wykorzystać z formularzy dostępnych w serwisie UOKiK.

W wypadku kiedy szukamy ofert poza krajem UOKiK wskazuje, że trzeba sprawdzić, czy sklep przesyła towar do twojego państwa i jakie są koszta związane z jego dostarczeniem. Przedsiębiorca może odmówić spedycji tylko w uzasadnionych przypadkach.

Bezpłatna pomoc

W razie wątpliwości Urząd nakłania także do skorzystania wraz z bezpłatnej pomocy dla klientów. Możemy zrobić to dzięki dwa sposoby: dzwoniąc na specjalną infolinię lub wysyłając na wiadomość na adres [email protected] pl.

Wsparcia udzielają też Rzecznicy Klientów i Inspekcja Handlowa. Przy przypadku zakupów od firmy z innego kraju UE pomocy konsumenci mogą wyszukiwać w Europejskim Centrum Konsumenckim należącym do ECC-Net.

ceny ropy naftowej. Wenezuela odrzucić straszy rynków  Surowce

Ceny ropy naftowej. Wenezuela odrzucić straszy rynków Surowce

Ropa w USA powiększa upadki cen ze środy, wówczas gdy straciła 0, 7 %. Teraz surowiec tanieje na temat dalsze 0, 5 procent. W Stanach Zjednoczonych powstają zapasy surowca, a ryzyko…...

Czytać
cEO Ubera Travis Kalanick czyni przerwę w pracy

CEO Ubera Travis Kalanick czyni przerwę w pracy

Travis Kalanick, współzałożyciel i obecny CEO Ubera, robi "przerwę od czasu pracy". W USA oznaczane to jest jako "leave of absence" - oznacza to, że Kalanick wciąż będzie w miejscu prezesa, lecz…...

Czytać