blisko

Temat: PKP

Bezpieczniej, szybciej, więcej pociągów. PKP chce uruchomić nowy system łączności  Informacje

  • Pociągi jadą szybciej. Wróciły na Centralną Magistralę Kolejową
  • Szykują się zmiany dzięki kolei. Podróż wydłuży się nawet o kilkadziesiąt minut
  • Przegląd prasy. Miliardy dzięki kolejowe połączenia z zagranicą
  • Miliardowe inwestycje na transportu mogą wywołać paraliż. Potrzebna specustawa
  • PKP Intercity dzierży nowego prezesa

W perspektywie finansowej na okres 2015-2023 PKP PLK planuje uruchomienie systemu łączności kolejowej GSM-R na większości kreski kolejowych w Polsce – poinformowała Joanna Włodkowska, z-ca dyrektora Biura Automatyki i Telekomunikacji z PKP PLK SA.

Pozwoli wówczas wdrożyć na korytarzach transeuropejskich (sieć TEN-T), przebiegających poprzez terytorium Polski, Europejski Układ Zarządzania Ruchem Kolejowym. Wpłynie on na podniesienie chronienia prowadzenia ruchu, czy zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Dzięki części tras system pozwoli jazdę z prędkością powyżej 160 km/h.

Jeden system

PKP szuka kasy. Chce sprzedać ziemię zbyt 236 mln zł

Dzięki Europejskiemu Systemowi Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) pociągi rozczulające się po najważniejszych liniach kolejowych Europy będą mogły przejeżdżać przez różne was korzystając z jednego sytemu bezpieczeństwa. Rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec zwrócił uwagę, że obecnie panel regulowania lokomotywy pociągu, jadącego wraz z wschodu na zachód Świata, przypomina wręcz kokpit pilota samolotu. - Musi on obsłużyć nawet siedem rozmaitych systemów zarządzania ruchem - powiedział.

Na ERTMS składają się: GSM-R, to znaczy cyfrowy system radiołączności kolejowej wykorzystywany zarówno do łączności głosowej dla pracowników kolei, jak i transmisji danych empirycznych oraz ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem), pozwalający na przekazywanie bezpośrednio na pulpit w kabinie maszynisty informacji o sytuacji na linii oraz ciągłą kontrolę pracy prowadzącego pojazd.

Maszynista wie też, z którą maksymalną prędkością może poruszać się na poszczególnych odcinkach. System przekazuje również polecenia i ostrzeżenia. System ETCS poziom 2 wykorzystuje związek GSM-R jako sposób przesyłania danych. W systemie ETCS poziom 1 informacje trafiają do pojazdu z urządzeń ułożonych przy torach, tak zwane. balis.

Trasy dla Pendolino

PKP Cargo podpisało umowę z Eneą na transport węgla

Joanna Włodkowska poinformowała, że system GSM-R, który to działa już na trasie Legnica - Bielawa Dolna (woj. dolnośląskie), zostanie do samego końca 2015 roku zainstalowany w liniach Legnica - Lublin - Opole, Warszawa - Gdańsk czy od Kunowic do Terespola. Dodała, hdy do końca 2015 r. systemem GSM-R będzie objętych ponad tysiąc kilometrów linii kolejowych. Oznacza to, hdy po modernizacji i zamontowania urządzeń, ERTMS będzie działał na części tras, po których ma jeździć krajowe Pendolino. Chodzi o odcinki Warszawa - Gdańsk a także Wrocław - Opole.

Włodkowska wyjaśniła, że program GSM-R usprawni komunikację wraz z pociągami, oraz zwiększy ochrona.

Obecnie wykorzystywany wydaje się być system radiołączności oparty na temat częstotliwości 150 MHz. Wydaje się to system prosty, który m. in. nie umożliwia na jednoczesny odbiór i nadawanie. System GSM-R zapewnia taką możliwość, pozwala także łączyć się z konkretnymi maszynistami i dyżurnymi ruchu.

W odróżnieniu od momentu klasycznego systemu GSM, układ GSM-R charakteryzuje się niesłychanie wysokimi wymaganiami co do odwiedzenia niezawodności, dlatego buduje się go tak, by po przypadku usterki jednego elementu sieci, jego funkcję przejął drugi. Dzięki temu pociąg może się bezpiecznie przemieszczać dalej. W Polsce są dwie centrale systemu GSM-R, które będą obsługiwać docelową sieć - w Stolicy i w Poznaniu.

Przedstawicielka PKP PLK poinformowała, że spółka w perspektywie finansowej na lata 2015-2023 będzie odchodziła od instalowania systemu GSM-R na indywidualnych liniach kolejowych w obrębie oddzielnych projektów, na rzecz złożonego projektu, obejmującego obszar kompletnego kraju. - Do oporu perspektywy planujemy, aby docelowo internet radiołączności kolejowej GSM-R objęła całą Polskę - zaznaczyła.

1, 2 mld zł dofinansowania z UE na miły w dziewięciu miastach

1, 2 mld zł dofinansowania z UE na miły w dziewięciu miastach

Dziewięć miast a mianowicie Bielsko-Biała, Gdańsk, Katowice, Konin, Piotrków Trybunalski, Poznań, Szczecin, Toruń i Wrocław a mianowicie otrzyma 1, 2 mld zł dofinansowania z Unii Europejskiej na 10 lokaty, które poprawią infrastrukturę…...

Czytać
10 największych firm świata po rankingu Fortune Global 500

10 największych firm świata po rankingu Fortune Global 500

Ranking Fortune Global 500 to jeden z najbardziej prestiżowych, w jakim może znaleźć się przedsiębiorstwo - pięciuset największych u dołu względem przychodów spółek w świecie. W tegorocznym rankingu pojawiło się 10…...

Czytać