blisko

Temat: Motoryzacja

GDDKiA podpisała umowę na wydział drogi S7 od węzła Widoma do Krakowa

  • Duży ruch w autosalonach. Owe marki wybierano najczęściej
  • Zmiany w egzaminach na prawko. Jest propozycja ministerstwa
  • GDDKiA zrywa umowy z Włochami. Mieli budować fragmenty A1 i S3
  • Surowe sankcje za cofanie licznika. Prezydent podpisał ustawę
  • Z Gdyni, do granicy z Czechami w pięć godzin. Wydaje się umowa na ostatni wydział A1

Ruszają przygotowania do budowy ponad 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma do odwiedzenia Krakowa. W środę małopolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowę z włoską firmą Salini Impregilo. Inwestycja pochłonie 1, 07 miliarda złotych.

Wykonawca ma zrealizować zagadnienie w ciągu 34 miesięcy od daty zawarcia porozumienia. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Oznacza to, że odcinek winien być gotowy w 2022 roku. Trasa zostanie objęta 10-letnią gwarancją jakości.

Trzy odcinki realizacyjne

S7 Widoma - Kraków powstanie w ramach 55, 6-kilometrowej ścieżki od granicy województwa świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa, która została podzielona dzięki trzy części realizacyjne.

Umowa na projekt i budowę S7 węzeł Szczepanowice - węzeł Widoma pozostała zawarta 8 stycznia br. Trwają też przygotowania do budowy S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Szczepanowic.

Droga ekspresowa S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa stanowić stanie się jednocześnie obwodnice dla okolicy: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Powstanie 8 węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów.

Zakopianka jednak "made in Poland". Ale budowa zostanie droższa

Według Ministerstwa Infrastruktury wybudowanie tej trasy przyczyni się do skrócenia czasu podróży, zwiększenia przepustowości i płynności ruchu, poprawy chronienia ruchu, zmniejszenia wypadkowości, naprawy warunków życia mieszkańców przy miejscowościach zlokalizowanych w sąsiedztwie istniejącej trasy.

Jak dodano, nowy odcinek pozwoli także aktywizację gospodarczą terenów położonych w otoczeniu lokaty, uporządkowanie układu komunikacyjnego w północno-wschodnim obszarze Krakowa i odciąży Kraków od ruchu tranzytowego.

Problemy wraz z wyborem wykonawcy

Przy wyborze wykonawcy nie obyło się bez odwołań do Rodzimej Izby Odwoławczej (KIO). Aukcja na odcinek od węzła Widoma do Krakowa pozostał ogłoszony we wrześniu 2015 roku, an oferty otwarto jesienią 2017 roku.

Najtańszą złożyła włoska firma Impresa Pizzarotti (1 mld 22 mln zł). Propozycja ta - po przebadaniu i złożeniu wyjaśnień za pośrednictwem wykonawcę - została jednakże odrzucona przez małopolski oddział GDDKiA. Firma odwołała się w tej sprawie do odwiedzenia KIO, ale jej odwołanie zostało oddalone. Następnie Impresa Pizzarotti miała zastrzeżenia na wyborze najkorzystniejszej oferty, za którą uznano ofertę przedsiębiorstwa Salini Impregilo (1 mld 72 mln zł).

KIO uwzględniła to odwołanie i w wyroku z kwietnia br. nakazała ponowne badanie oferty firmy Impresa Pizzarotti pod kątem rażąco niskiej ceny. Podmiot nie zaakceptować złożył wyjaśnień w okresie, w związku z tymże oferta została odrzucona.

GDDKiA poinformowała jednak, hdy w trakcie badania ofert pojawiły się nowe okoliczności tyczące firmy Salini Impregilo. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w maju odstąpił bowiem od umowy spośród Konsorcjum Salini, na plan i budowę S8 wraz z winy wykonawcy. Dlatego GDDKiA wykluczyła wykonawcę z przetargu na budowę odcinka S7 od węzła Widoma do Krakowa.

Firma Salini złożyła odwołanie do KIO. Izba nakazała unieważnienie wykluczenia oraz powtórzenie wyboru najkorzystniejszej oferty, z uwzględnieniem tejże złożonej przez wykonawcę z Włoch. Faktycznie oferta firmy Salini Impregilo ponownie została wskazana jako najkorzystniejsza.

Zakopianka w budowie

Resort infrastruktury poinformował, że po ramach budowy S7 przy województwie małopolskim powstaje też odcinek ekspresowej zakopianki pomiędzy Lubniem a Rabką-Zdrojem, który jest najtrudniejszym do zrealizowania fragmentem tej trasy.

Odcinek ten pozwoli na znaczące skrócenie podroży w południe kraju. Na drodze do Zakopanego prowadzona wydaje się być też budowa odcinka miły krajowej 47 od Rabki-Zdroju do Chabówki.

W ubiegłym tygodniu podpisano zaś umowę na projekt i budowę kolejnego odcinka dwujezdniowej zakopianki od Rdzawki do Nowego Targu.

eksport żywności do Chin - transport PKP Cargo

Eksport żywności do Chin - transport PKP Cargo

Mamy wiarę, że niedługo ruszy transport polskiej żywności do Chin. Jeśli coraz więcej towarów będzie eksportowanych koleją wraz z Polski do Państwa Środka, to ten rodzaj transportu stanie się bardziej opłacalny…...

Czytać
elon Musk i nowy zamiar Tesli - autonomiczne pojazdy

Elon Musk i nowy zamiar Tesli - autonomiczne pojazdy

Elon Musk zaprezentował światu swój drugi w historii plan działania. Prezes Tesla Motors kreśli szaloną wizję najbliższych lat, bo jakim sposobem inaczej określić dzielenie się elektrycznymi, autonomicznymi pojazdami? Dla przypomnienia…...

Czytać